Gdy nadchodzi Black Friday i Cyber Monday, na magazynie oznacza to prawdziwe oblężenie. Sezon wzmożonych wysyłek, a co za tym idzie również i zwrotów, to nie lada wyzwanie dla pracowników magazynu i biura. Black Week, bo tak od kilku lat nazywamy ten czas, to prawdziwy wyścig i wręcz stawanie na rzęsach w celu zrealizowania wszystkich przesyłek w terminie i do tego bezbłędnie! Bez wsparcia systemu WMS i odrobiny automatyzacji wydaje się to wręcz niemożliwe. Pozostaje jednak pytanie, jakie procesy powinny ulec automatyzacji i oczywiście, z jakich systemów powinniśmy skorzystać, by maksymalnie zoptymalizować naszą pracę w tym intensywnym czasie. Jak nie dać się zaskoczyć sezonem wzmożonych wysyłek i zwrotów?

Wyzwania sezonu zakupowego

Jednak zanim odpowiemy sobie na pytanie zawarte we wstępie tego artykułu, spójrzmy jak ten czas prezentuje się w liczbach. Z raportu przygotowanego przez platformę Shoper w ubiegłym roku (2022) możemy dowiedzieć się, że Black Week był znacznie bardziej intensywny niż „przeciętny” tydzień miesiąc wcześniej (w październiku) – wartość sprzedaży wzrosła o ponad 95%, natomiast liczba transakcji o ponad 106%. Warto zaznaczyć, że w przypadku zakupów przez internet, konsument posiada ustawowe prawo do namysłu – w ciągu 14 dni od daty zakupu może odstąpić od umowy bez podawania jakichkolwiek przyczyn. Oznacza to, że nawet jeśli zakupi towar w promocyjnej cenie, ma prawo odesłać go z powrotem do Ciebie, jeśli zmieni zdanie. Zwroty są nieuniknione w przypadku zakupów przez internet. Szacuje się, że co dziesiąty produkt (10%) zostaje odesłany z powrotem do sprzedawcy. Jaki z tego wniosek w kontekście Black Week? Więcej zamówień oznacza również więcej zwrotów. Te z kolei, generują wysokie koszty i zwiększają ilość pracy sprzedawców w sklepie internetowym. W takim układzie niezbędna jest szybka i skuteczna obsługa klienta oraz procesów logistycznych.

Natychmiastowe wysyłki z AVOCADO Shipping

Pierwszą i podstawową rzeczą, którą powinniśmy zoptymalizować, aby nie polec w walce z narastającą liczbą zamówień, jest automatyzacja procesu generowania etykiet przewozowych. Możemy dokonać tego za pomocą specjalnego oprogramowania, jak np. AVOCADO Shipping, które zaciąga dane wprost z systemu ERP i na ich podstawie automatycznie generuje etykietę listu przewozowego. Dzięki temu nie tylko drastycznie skracamy czas potrzebny do stworzenia takiej etykiety, lecz również eliminujemy na tym etapie szanse na błędy. W ten sposób Shipping pozwala realizować zamówienia nie tylko szybko, ale i wyjątkowo skutecznie, zwiększając tym samym efektywność Twojej firmy. AVOCADO Shipping to również liczne integracje z najpopularniejszymi spedytorami i platformami e-commerce. Obecnie mamy ponad 20 integracji z czołowymi firmami kurierskimi na rynku oraz systemami e-commerce takimi jak: Allegro, Shoper, Magento, PrestaShop i Sello. Dodatkowym atutem naszego systemu jest możliwość śledzenia statusu przesyłek z poziomu systemu ERP. Dzięki temu w łatwy sposób możemy sprawdzić na jakim etapie znajduje się dane zamówienie. AVOCADO Shipping to optymalizacja pracy Twojej firmy na wielu płaszczyznach.

Black Week wysyłki i zwroty konsumenckie

Błyskawiczna obsługa zwrotów z aplikacją ZWROTKI

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, zwroty konsumenckie są nieodłączną częścią zakupów przez internet. Mimo, że z punktu widzenia sprzedawców jest to zjawisko niekorzystne, gdyż generuje dodatkowe koszty i pochłania spore zasoby czasu, nie jesteśmy w stanie całkowicie ich wyeliminować. Co zatem możemy zrobić, by zoptymalizować naszą pracę w tym obszarze? Odpowiedzią jest nasze najnowsze rozwiązanie – ZWROTKI. To aplikacja, która upraszcza i automatyzuje obsługę zwrotów konsumenckich. Podstawowym atutem naszego rozwiązania jest przeniesienie początkowego etapu, czyli rejestracji zwrotu, na naszego konsumenta. Odbywa się to w następujący sposób – w aplikacji ZWROTKI na swoim urządzeniu (telefonie lub komputerze stacjonarnym), konsument wybiera z listy zamówienie, które chciałby zwrócić. Następnie wypełnia krótki formularz zwrotu w aplikacji i wybiera odpowiadający mu rodzaj dostawy. Dzięki integracji z systemem ERP Twojej firmy, dostajesz informację o zwrocie już w momencie zarejestrowania zwrotu przez konsumenta w aplikacji. Podczas podróży przesyłki zwrotnej na magazyn, Twój konsument ma możliwość na bieżąco monitorować aktualne statusy w aplikacji. Dzięki temu zapobiegamy sytuacji, w której poirytowany klient wydzwania do nas z pytaniami na jakim etapie w danym momencie jest jego zwrot. Gdy przesyłka dotrze już na magazyn, możemy ją z łatwością zidentyfikować i powiązać z zamówieniem w systemie ERP, poprzez zeskanowanie kodu kreskowego, który znajduje się na paczce. W ten sposób nie tylko eliminujemy potrzebę obsługi klienta w początkowych etapach zwrotu, lecz również znacząco redukujemy czas potrzebny na zidentyfikowanie przesyłki zwrotnej z zamówieniem w systemie ERP. Dzięki aplikacji ZWROTKI nie tylko oszczędzamy mnóstwo czasu, ale też zwiększamy efektywność naszych działań jako firma.

Pełna kontrola procesów z WMS AVOCADO Packing

W celu kompleksowej i optymalnej obsługi procesów magazynowych najlepiej sprawdza się system WMS. Jest to zaawansowane narzędzie do automatyzacji i obsługi procesów magazynowych w Twoim przedsiębiorstwie. Pozwala na pełną kontrolę procesów przyjęć, kompletacji, wydań oraz wielu innych. Pomaga szybko i bezbłędnie skompletować zamówienia oraz wspiera operacje z zakresu logistyki magazynowania.

Ponadto daje osobie zarządzającej dostęp do bardzo przydatnych danych na temat pracy magazynu, które dodatkowo możemy wykorzystać do usprawnienia wydajności. Optymalizacja i kontrola procesów magazynowych zapewnia wzrost wydajności magazynu, co jest głównym celem oprogramowania WMS. Nasz system WMS AVOCADO Packing złożony jest z 6 modułów, które usprawniają zarządzanie magazynem: Kompletacja, Wydanie, Przesunięcie, Przyjęcie, Inwentaryzacja i Problemy. Każdy z nich pomaga optymalizować inny obszar i operacje. Znacząco ułatwia to organizację pracy i wyznacza kolejność działań pracowników, a także wskazuje punkty wymagające interwencji osób z innego działu. 

system wms, magazyn, logistyka, oprogramowanie wms, program wms, wdrożenia systemów informatycznych

System posiada również dwa panele: Panel zarządzania, Panel operatora (aplikacja mobilna). Umożliwia to błyskawiczną komunikację na linii Biuro – Magazyn – Spedycja, a także zgłaszanie problemów na bieżąco, dzięki czemu możemy podjąć natychmiastowe działania. Z punktu widzenia osoby zarządzającej jest to wręcz nieoceniona zaleta. Wdrożenie takiego systemu podparte jest jednak konkretną analizą przedwdrożeniową. Dzięki temu nasi eksperci poznają procesy i specyfikę branży Twojej firmy, jak również największe problemy i potrzeby. W ten sposób tworzymy oprogramowanie idealnie dopasowane do Twojego przedsiębiorstwa i zyskujemy pewność, że będzie to skuteczne wsparcie w zarządzaniu magazynem. Zachęcamy do obejrzenia nagrania naszych Warsztatów Logistycznych pt. “Inteligentny Magazyn”, na których na żywo prezentujemy poszczególne procesy magazynowe w naszym systemie WMS AVOCADO Packing: Zobacz nagranie warsztatów.

Przygotuj się z nami!

Black Week to okres intensywnej sprzedaży i obsługi klienta. To czas, który może przynieść duże korzyści, ale także mnóstwo wyzwań dla wszystkich sprzedawców online. Dzięki naszym rozwiązaniom, takim jak AVOCADO Shipping, ZWROTKI, i system WMS AVOCADO Packing, Twoja firma może przygotować się na wzmożone wysyłki i zwroty, zapewniając efektywną obsługę klienta i optymalizując procesy logistyczne.
Co dalej? Black Week to nie koniec. To dopiero początek. Black Friday rozpoczyna dynamiczny okres sprzedaży przedświątecznej – miesiąc grudzień to idealny czas dla wszystkich na wybór prezentów świątecznych dla swoich bliskich. Spora część zaczyna poszukiwania już wcześniej – właśnie w Black Week, jednak nie ukrywajmy, że bardzo wiele osób zostawia to na ostatnią chwilę. Natomiast krótko po świętach witamy już Nowy Rok, który jest wręcz idealnym czasem na zmiany i rozpoczęcie nowego okresu na nowych zasadach! Tak więc z AVOCADO Soft nie tylko przygotujesz się na Black Week i przedświąteczną gorączkę zakupową, lecz wejdziesz w Nowy Rok ze wsparciem w postaci systemów automatyzujących procesy logistyczne.
Dzięki naszym rozwiązaniom, możesz stawić czoła wyzwaniom związanym z wysyłkami, zwrotami i obsługą procesów magazynowych. Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej i rozpocznij przygotowania już dziś!

Raport Shoper (2022): https://www.shoper.pl/static/raporty/Shoper_Raport_Przygotowania_do_Black_Friday_2022.pdf

Porozmawiaj z naszym ekspertem