Prowadzisz własną firmę? Czy wiesz, że analiza ABC może wpływać na efektywność w zakresie zarządzania zapasami i kontrolowania kosztów przedsiębiorstwa? Dzięki niej możliwe jest skupienie się na towarach, które generują największe zyski. Wykorzystanie tej metody zmniejsza także ryzyko gromadzenia na magazynie produktów, które nie cieszą się zainteresowaniem. Sprawdź, jak klasyfikować produkty za pomocą strategii ABC i wykorzystaj tę wiedzę w praktyce.

Czym jest analiza ABC?

Analiza ABC pozwala na uporządkowanie zapasów magazynowych i przypisywanie ich do konkretnych grup (według ich znaczenia dla przedsiębiorstwa). Nie ma jednak na celu segregowania towaru ze względu na jego rozmiaru czy ilość. Istotne jest coś innego, a mianowicie wartość produktów. Oznacza to, że zdecydowanie lepsze lokalizacje (bliżej punktów pakowania) otrzymają te artykuły, na które jest duży popyt. Dlaczego jest to tak ważne? Ponieważ nawet gdyby stanowiły one ⅕ wszystkich zapasów magazynowych, to w większości przypadków będą w stanie wygenerować większy zysk, niż cała reszta asortymentu.

Jak klasyfikować produkty za pomocą strategii ABC i czy branża ma znaczenie?

Zastanawiasz się, jak zrobić klasyfikację ABC w przedsiębiorstwie? Prawidłowo zoptymalizowany układ magazynowy pozwala na zarządzanie towarem. Nie ma jednak jednego właściwego schematu co do podziału i lokalizacji. Nawet przy wykorzystaniu analizy ABC proces może być zupełnie inny dla każdej z firm. Wiele zależy od typu działalności, branży, a co za tym idzie specyfiki produktów.

Każde przedsiębiorstwo powinno indywidualnie podejść do produktów gromadzonych w przestrzeni magazynowej. W trakcie klasyfikacji pomocne mogą okazać się programy do zarządzania magazynami, takie jak AVOCADO Soft. Wówczas w łatwy sposób można sprawdzić, które towary cieszą się największym zainteresowaniem i przynoszą firmie największe korzyści.

Posiadając odpowiednie dane, przedsiębiorstwo może efektywnie zagospodarować swój magazyn. Dotyczy to przede wszystkim ustawienia produktów w taki sposób, aby skrócić drogę z magazynu do strefy pakowania produktów. Jest to ważne szczególnie w odniesieniu do towarów cieszących się największym zainteresowaniem wśród kupujących.

analiza ABC, logistyka, magazyn, system WMS, logistyka magazynowa, intralogistyka, IT dla biznesu

Metoda ABC – logistyka działania magazynu

Klasyfikowanie produktów w magazynie może wyglądać zupełnie inaczej w przypadku każdej firmy. Kluczowa w prawidłowym wdrożeniu tej metody jest natomiast dokładna analiza towarów i ich przyporządkowanie do jednej z trzech grup:

  • A,
  • B,
  • C.

Produkty z grupy A

Stanowią one ok. ⅕ stanu magazynowego. Bardzo szybko rotują ze względu na duże zainteresowanie wśród klientów. Są one rdzeniem dochodów firmy, która inwestuje w nie spore nakłady finansowe. Podstawą dla produktów z tej grupy jest to, aby zawsze dbać o dobre zatowarowanie i unikać braków magazynowych. Powinny mieć także dobrą lokalizację i znajdować się w przedniej części magazynu, tuż obok strefy załadunkowej.

Podstawą w przypadku tej grupy produktów jest dokładna kontrola stanów magazynowych i monitorowanie ich dostaw, które może odbywać się automatycznie, z wykorzystaniem specjalnego oprogramowania. AVOCADO Packing umożliwia śledzenie dostaw i stanów magazynowych, nie tylko przez pracowników magazynu, ale również kadry zarządzające.

Produkty z grupy B

Produkty z grupy B cieszą się umiarkowanym zainteresowaniem. Ich zasoby można oszacować jako mniej więcej ⅓ całego asortymentu przedsiębiorstwa. Bardzo często są to towary sezonowe lub związane z chwilowymi trendami rynkowymi. W ich przypadku bardzo ważny jest stały nadzór. Zależnie od wyników sprzedażowych można bowiem część artykułów przenieść do grupy A lub C (jeżeli popyt na nie rośnie lub spada). Uwzględniając lokalizację, towar może zajmować wyższe miejsca na półkach czy regałach, ponieważ rzadziej wchodzi w skład zamówień klientów.

Produkty z grupy C

Towar należący do grupy C to największa część stanów magazynowych, zwykle ok. ½ asortymentu z oferty firmy. Produkty te cieszą się średnim zainteresowaniem, nie mają więc kluczowego znaczenia strategicznego. Konieczne jest jednak ich monitorowanie, aby nie doszło do sytuacji, w której zapasy będą zbyt długo zalegać w magazynie. Należy także zwrócić uwagę na koszty związane z ich przechowywaniem. Jeżeli chodzi o lokalizację towarów, umieszcza się je w najdalszych częściach magazynu.

analiza ABC, logistyka, magazyn, system WMS, logistyka magazynowa, intralogistyka, IT dla biznesu

Praktyczne zastosowanie metody ABC w przestrzeni magazynowej

Analiza ABC jest podstawą, jeżeli chodzi o stworzenie efektywnego rozkładu artykułów w magazynie. Ważne jest także dostosowanie samej przestrzeni do poszczególnych grup towarów. Dzięki temu możliwa jest poprawa efektywności w zakresie pakowania i nadawania przesyłek.

Kluczowe dla przedsiębiorstwa może okazać się wdrożenie automatycznego systemu rozmieszczenia towarów. W tym celu wykorzystuje się m.in. przenośniki taśmowe, wózki widłowe czy wózki napędzane elektrycznie. Przydatne jest także odpowiednie oprogramowanie. AVOCADO Packing oraz Shipping to dwa moduły, które ułatwiają monitorowanie stanów magazynowych dla poszczególnych grup towarów. Dzięki nim pracownicy mogą także znacznie szybciej kompletować zamówienia i nadawać je zgodnie z wymaganiami firm kurierskich i spedytorskich.