Rodzaje opakowań w logistyce i handlu mają ogromne znaczenie. Przede wszystkim są ważne podczas transportu i magazynowania towaru. Wpływają na efektywność tych procesów i koszty ponoszone przez przedsiębiorstwo. Zapewniają także ochronę transportowanego towaru i ułatwiają jego identyfikację. Wyróżnia się różne rodzaje opakowań transportowych. Mają rozmaite właściwości i przeznaczenia. Sprawdź, które z nich są najczęściej wykorzystywane oraz jakie są funkcje opakowań w logistyce.

Opakowania w logistyce – charakterystyka i zastosowanie

Opakowania w logistyce są bardzo ważne. Ich głównym zadaniem jest zapewnianie towarom ochrony – nie tylko podczas transportu, lecz także magazynowania. Dzięki nim zabezpiecza się produkty przed uszkodzeniem. W dobie silnie rozwijającego się handlu wysyłkowego dokładne zabezpieczenie transportowanych artykułów to podstawa.

Opakowania w logistyce służą jednak nie tylko do zabezpieczania towaru przed uszkodzeniami. Ich rozmiar, a także materiał, z którego zostały wykonane, wpływają na ogólną estetykę i ocenę klienta. Wiele zależy także od samego typu opakowania. W transporcie wyróżnia się trzy podstawowe grupy opakowań:

  • handlowe, 
  • transportowe, 
  • zbiorcze. 
rodzaje opakowań w logistyce, magazyn, logistyka, opakowania, system WMS, intralogistyka, integracje, spedycja

Opakowania handlowe

Opakowania handlowe są także nazywane podstawowymi. Wykorzystuje się je przede wszystkim do przechowywania produktów, więc pełnią funkcję ochronną. Ten rodzaj opakowań ma najczęściej bezpośredni kontakt z artykułami sprzedawanymi przez przedsiębiorstwo. Z racji tego stanowi najmniejszą jednostkę opakowań. Zależnie od asortymentu zazwyczaj występują w formie:

  • puszek, 
  • kartonów, 
  • saszetek, 
  • butelek. 

Opakowania handlowe wyróżniają się kilkoma głównymi cechami. Przede wszystkim umożliwiają łatwą identyfikację zapakowanych przedmiotów. Dodatkowo dane, które się na nich znajdują, informują często o zastosowaniu danego towaru. Znajduje się na nich także data ważności, jeśli są to produkty spożywcze. Niektóre marki mają charakterystyczne opakowania, dzięki czemu klienci znacznie łatwiej je identyfikują i częściej sięgają po dane artykuły.

Ważną cechą opakowań podstawowych, jest zapewnienie produktom stabilności. Dotyczy to przede wszystkim tych artykułów, które są eksponowane na witrynach lub półkach sklepowych. Towar w opakowaniu nie powinien się samoistnie zsuwać z regałów. Co więcej, samo opakowanie izoluje zawartość od otoczenia, które mogłoby negatywnie wpływać na wybrane produkty.

Opakowania transportowe

Druga grupa to opakowania transportowe. Najczęściej na standardowej wielkości palecie są układane opakowania jednostkowe lub handlowe. Sama paleta stanowi wówczas jednostkę ładunkową. Może ona być również zastąpiona większym pudełkiem kartonowym o określonych parametrach czy też innym rodzajem pojemnika.

W przypadku opakowań transportowych wyszczególnia się cztery podstawowe cechy. Najważniejszą z nich jest stabilność, która umożliwia zgromadzenie w jednym miejscu wielu towarów. Wpływa to również na kolejną cechę, która ma związek z magazynem. Transportowe produkty znacznie łatwiej jest przechowywać i gromadzić je w większych ilościach, jeżeli mają dobre, solidne opakowanie.

Opakowania zbiorcze

Celem opakowań zbiorczych jest przechowywanie produktów w ich opakowaniach jednostkowych. Dodatkowo je zabezpieczają i ułatwiają transport większej liczby artykułów. Materiałem najczęściej wykorzystywanym w produkcji opakowań zbiorczych jest tektura o różnej strukturze i grubości. Zdarza się także, że stosuje się w tym celu tworzywa sztuczne. Żeby lepiej zrozumieć ten temat, można się posłużyć prostym przykładem: karton maślanki jest rodzajem opakowania podstawowego. Natomiast pudełko zawierające sześć kartonów z maślanką jest już kwalifikowane jako opakowanie zbiorcze.

Zbiorcze rodzaje opakowań w logistyce wyróżniają się trzema głównymi cechami. Pierwszą z nich jest możliwość układania ich w stosy. Można to robić zarówno w magazynie, jak i w miejscu sprzedaży. Takie przechowywanie robi lepszy użytek z dostępnej w danym pomieszczeniu przestrzeni. Drugą istotną cechą jest z góry określona liczba produktów w opakowaniu zbiorczym. Pozwala to na szybkie i dokładne określenie stanów magazynowych. Trzecia cecha odnosi się natomiast bezpośrednio do samych klientów: to praktyczność. Zakup większej liczby produktów jednostkowych we wspólnym opakowaniu zbiorczym jest znacznie łatwiejszy.

Na jakiej podstawie dobiera się opakowania w logistyce?

Podstawą do wyboru odpowiedniego typu opakowania są funkcje opakowań w logistyce. Bardzo ważnym etapem pakowania jest dobieranie ich w taki sposób, aby dążyć do redukowania kosztów bezpośrednich oraz pośrednich. Często wybiera się opakowanie na podstawie właściwości, jakie ma produkt, który będzie w nim przechowywany. Kluczowe są między innymi jego masa, rozmiar i objętość. Należy także uwzględnić czułość na czynniki zewnętrzne, takie jak promieniowanie słoneczne czy temperatura. Ważną kwestią jest także sposób transportu oraz magazynowania. Dobierając rodzaj opakowania, należy bowiem uwzględnić takie cechy jak możliwość układania w stosy.

Opakowania w logistyce – przepisy i normy

Przepisy oraz normy dotyczące opakowań mają duże znaczenie w logistyce. Ich wprowadzenie pozwoliło na ujednolicenie rynku w zakresie przesyłek poprzez zapewnienie wysokiego stopnia bezpieczeństwa przewożonych towarów.

Przedsiębiorstwa oferujące klientom swoje produkty muszą się dokładnie zapoznać z wymaganiami prawnymi dotyczącymi opakowań transportowych w logistyce. To niezbędne dla ochrony artykułów i zachowania ich wysokiej jakości. Przepisy oraz normy zawierają między innymi wymagania dotyczące:

  • materiałów – jasno określane zostały materiały, które mogą zostać wykorzystane do produkcji opakowań; w zależności od przechowywanego towaru mogą to być karton, tworzywo sztuczne, drewno czy papier;

  • konstrukcji – normy określają stopień wytrzymałości opakowań, uwzględniając przy tym również inne istotne parametry, takie jak wymiary czy sposób, w jaki opakowania są ze sobą łączone;

  • oznakowania – normy określają rodzaj oraz sposób umieszczania dodatkowych informacji na opakowaniach, co dotyczy między innymi etykiet, oznaczeń dodatkowych czy instrukcji obsługi;

  • recyklingu – na opakowaniach powinna się znajdować informacja dotycząca tego, w jaki sposób należy gospodarować odpadami z opakowań na potrzeby prawidłowego sortowania odpadów w celach odzyskiwania materiałów.

Normy transportowe to kolejna ważna kwestia. Odnoszą się bezpośrednio do bezpieczeństwa transportu opakowań, a także ich wytrzymałości czy funkcjonalności. Jednymi z ważniejszych wymagań w tym zakresie są te dotyczące opakowań:

  • drewnianych – norma określa dokładny rodzaj drewna oraz jego parametry, a ważna jest także sama konstrukcja i odpowiednie oznaczenie;

  • termicznych – wymagania są związane z izolacją termiczną, wytrzymałością opakowań i koniecznymi oznakowaniami;

  • antystatycznych – norma uwzględnia, jakie parametry antystatyczne powinno spełniać opakowanie; podobnie jak w przypadku poprzednich wytycznych określa się również samą wytrzymałość oraz dozwolone oznaczenia.

Jak optymalizować wydatki związane z opakowaniami?

Rozwój każdego przedsiębiorstwa wiąże się z optymalizacją kosztów, zmniejszeniem wydatków i maksymalizacją przychodów. Konieczne jest eliminowanie negatywnych czynników, które mogłyby zaburzać pracę logistyczną magazynu. Błędy związane z nieprawidłowo skompletowanym zamówieniem, źle dobranym opakowaniem czy nieprawidłowymi danymi na etykietach należą do jednych z najczęstszych. Można im jednak zapobiec dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii.

W celu optymalizacji pracy magazynu warto wykorzystać oprogramowanie wspierające jego logistykę. Idealnymi przykładami są AVOCADO Packing oraz AVOCADO Shipping. Połączenie obu modułów jest gwarancją sprawnego działania przestrzeni magazynowej. Moduł Packing wspiera pracowników, wskazując jakie produkty zamówił klient i gdzie w magazynie się znajdują. Moduł Shipping pozwala natomiast lepiej koordynować wydruk etykiet na podstawie szerokiej bazy kurierów oraz spedytorów. Są one przygotowywane automatycznie według wymogów konkretnych firm dostarczających towar.