Kody SKU – dlaczego warto z nich korzystać?

Kody kreskowe to jeden z najważniejszych wynalazków ubiegłego stulecia. Na co dzień ułatwiają życie na wielu różnych płaszczyznach. Korzystają z nich zarówno różnego rodzaju sklepy, jak i magazyny czy firmy spedytorskie. Z tego artykułu dowiesz się, czym są kody kreskowe, jakie zalety ma SKU produktu i w końcu – jak zyskać dzięki nim przewagę na tle konkurencji. Poznaj najważniejsze informacje.

Kod SKU produktu, zwany także kodem kreskowym, to graficzna reprezentacja informacji o danym towarze. Składa się z kombinacji różnej grubości pasków oraz pustych pól. Odczytanie kodu kreskowego następuje przy pomocy specjalnego urządzenia – czytnika kodów kreskowych, który przy pomocy wiązki światła emitowanej przez czytnik pobiera zaszyfrowane informacje. Poniżej możesz zobaczyć ilustrację przedstawiającą przykładowy kod kreskowy UPC, a także z czego się składa. U góry znajduje się kod SKU informujący o unikalnych cechach produktu. To, jakie cechy uznamy za godne zamieszczenia w obrębie kodu SKU zależy od analizy, jaką w tym kierunku wykonamy i oczywiście od naszej branży. 

Kod SKU produktu często jest związany z lokalizacją produktu, do której towar jest przypisany. Oznacza to, że SKU dla jednego artykułu będzie się różnić zależnie od rynku dystrybucji. Przykładowo kod kreskowy dla opakowania płatków będzie różnić się zależnie od tego, czy produkt został przygotowany na rynek polski, czy niemiecki.

Dlaczego w przypadku produktów tak ważny jest kod SKU? Skrót ten umożliwia firmie bardzo dokładne rozróżnianie stanów magazynowych. To daje szansę na kontrolę przepływu produktów i efektywne gospodarowanie.

Jak stworzyć kod SKU produktu?

Stworzenie kodu SKU produktu wymaga odpowiedniego przygotowania. Ważna jest znajomość produktów, jakie firma oferuje swoim klientom. Należy dokładnie przeanalizować stany magazynowe i określić ważne cechy asortymentu. Te muszą być kluczowe zarówno dla samego przedsiębiorstwa, jak i klienta. Kolejnym etapem jest opracowanie rodzaju zapisu oraz zawartych w kodzie informacji. Żeby lepiej zrozumieć znaczenie kodu SKU, warto posłużyć się przykładem dystrybutora telefonów komórkowych. Podczas określania modelu telefonu kluczowymi cechami będą:

  • typ,
  • marka,
  • model,
  • kolor,
  • lokalizacja.

Przykładowy kod SKU dla wybranego modelu telefonu będzie wyglądać tak: TK-XYZ-87-PB-M3. Rozszyfrowanie go jest następujące:

  • TK oznacza Telefon Komórkowy,
  • XYZ oznacza markę telefonu,
  • 87 informuje o modelu,
  • PB odnosi się do koloru Perłowa Biel,
  • M3 do miejsca, w którym telefon się znajduje, np. magazyn numer 3.

Każdy z produktów ma unikalny kod SKU. Oznacza to, że ten sam model telefonu komórkowego, również składowany w magazynie trzecim przedsiębiorstwa, ale w kolorze czarnym będzie miał już inne oznaczenie – TK-XYZ-87-CZ-M3. Nieprawidłowy kod SKU produktu może prowadzić do trudności w jego znalezieniu.

Typ Marka Model Kolor Lokalizacja,

tak więc dla Telefonu Komórkowego marki XYZ, model 87, o kolorze Perłowa Biel, który firma składuje w Magazynie nr 3, kod SKU może prezentować się w następujący sposób:

TK-XYZ-87-PB-M3

Kod UPC stosuje się w Ameryce Północnej, natomiast w Europie przyjęto do standardu kod EAN, którego funkcjonalność i budowa nie różnią zbyt wiele od kodu UPC.

kody kreskowe, kod kreskowy, kod upc, kod sku, kod ean, system wms, magazyn, logistyka, automatyzacja magazynu, oprogramowanie wms, wdrożenia systemów informatycznych
Kod SKU logistyka magazyn system WMS

Jakie informacje są ważne przy tworzeniu kodu SKU?

Prawidłowo stworzony Stock Keeping Unit ma ogromne znaczenie w pracy magazynu i całego przedsiębiorstwa. Jak stworzyć SKU tak, aby mieć pewność, że będzie on dokładnie opisywać oznaczony nim produkt?
1. Kod SKU produktu nie powinien być zbyt długi; jeżeli ma zbyt dużą liczbę znaków, jego prawidłowe odczytanie może przysporzyć trudności w rozszyfrowaniu pracownikom magazynu.
2. Pierwsze oznaczenie w ciągu znaków powinno odnosić się do tzw. informacji najwyższego rzędu. Pozwoli to określić, czy dany produkt jest np. tabletem, telefonem komórkowym czy nawigacją.
3. W oznaczeniu można stosować separatory, które znacząco ułatwiają rozszyfrowanie kodu. Najczęściej wykorzystywanym jest „–”.
4. Oznaczenia alfanumeryczne powinny być krótkie, dzięki czemu ich rozszyfrowanie nie będzie stanowić problemu.
5. Należy unikać używania znaków I oraz O, które w ciągu znaków mogą być pomylone z 1 lub 0.
6. Nie należy używać znaków specjalnych lub interpunkcyjnych, np. !, /. Część programów przeznaczonych do odczytywania SKU może mieć problem z ich identyfikacją.

Czy kod SKU jest tym samym co GTIN (EAN i UPC)?

Każdy produkt może różnić się kodami. Warto zatem znać ich znaczenie i sposób ich wykorzystania. Najpopularniejsze to SKU produktu i EAN. Nie są one tym samym oznaczeniem. Czym się różnią?

Każdy z produktów dostępnych na rynku oznaczany jest indywidualnym kodem kreskowym. Należy przy tym pamiętać, że jego nazewnictwo zależy od regionu, w którym jest wykorzystywany. W Europie jest to EAN – European Article Number, czyli Europejski Kod Towarowy. Jego odpowiednikiem jest UPC, czyli Universal Product Code stosowany w Ameryce Północnej. Począwszy od 2005 roku, system oznaczeń produktów przeszedł modernizację, co skutkowało ujednoliceniem oznaczeń i wprowadzeniem kodu GTIN – Global Trade Item Number, czyli Globalnego Numeru Jednostki Handlowej. GTIN wykorzystuje się do identyfikowania produktu, a sam kod zawiera informacje o producencie.

Czym różnią się kody SKU, GTIN (EAN i UPC)?

Kod SKU jest generowany z wykorzystaniem formatu alfabetycznego i numerycznego, który nie powinien być zbyt długi. Najczęściej składa się z 8–12 znaków. Firmy generują własne kody SKU, które pomagają im w zarządzaniu przestrzenią magazynową. Zawarte są w nim informacje dotyczące rodzaju produktu, najważniejszych cech oraz miejsca składowania.

W przypadku kodów kreskowych GTIN (EAN, UPC), do ich wygenerowania wykorzystuje się format liczbowy. Składa się on z ciągu 12 znaków, który został ujednolicony przez organizację GS1. Kod kreskowy zawiera informacje dotyczące kraju, w którym został wydany, producenta itp. Ten rodzaj oznaczenia wykorzystują zewnętrzne podmioty. Jest on podstawowym oznaczeniem towarów w łańcuchu dostaw. Nie ulega zmianom, bez względu na to, do jakiej firmy trafia.

Jakie korzyści dla przedsiębiorstwa daje kod SKU w przestrzeni magazynowej?

Korzystanie z kodów kreskowych pozwala w bardzo szybki i łatwy sposób dowiedzieć się wielu istotnych informacji na temat etykietowanej jednostki handlowej. Po zeskanowaniu kodu możemy natychmiast dowiedzieć się wszystkich informacji jakie firma posiada na temat danego produktu. Etykietowanie w ten sposób magazynowanych produktów to przede wszystkim błyskawiczna i bezbłędna identyfikacja towarów (o ile wcześniej we właściwy sposób przypisano odpowiedni kod UPC). Oznacza to olbrzymią oszczędność czasu – pracownik magazynu nie musi marnować czasu na otwieranie każdego produktu z osobna, by sprawdzić jaki dokładnie produkt znajduje się wewnątrz opakowania. Zamiast tego  całość (uzyskanie najistotniejszych informacji o produkcie oraz miejscu jego składowania w magazynie) trwa raptem kilka sekund. W parze z oszczędnością czasu idzie również wzrost wydajności pracy oraz oszczędność pieniędzy, ponieważ dzięki zastosowaniu kodów kreskowych pracownik będzie w stanie zrobić znacznie więcej w danym czasie. Wiele systemów WMS, jak chociażby nasze autorskie rozwiązanie WMS AVOCADO Packing, korzysta z technologii kodów kreskowych, co w ogromnym stopniu usprawnia tempo i wydajność pracy całego magazynu.

Kod SKU logistyka magazyn system WMS

Teraz już wiesz czym są kody SKU oraz na czym polega specyfika ich działania, a także w jaki sposób korzystanie z nich usprawni pracę Twojego magazynu. Pozostaje tylko pytanie – co dalej? – Nie zwlekaj, porozmawiaj z naszym konsultantem i zacznij wcielać w życie swoje plany już dziś!